Sagen angik, om sagsøgerens fulde skattepligt til Danmark var genindtrådt den 1. januar 1999 med den følge, at han efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 7, stk. 1, var fuldt skattepligtig til Danmark i indkomstårene 1999 til og med 2006 eller i en del af perioden, og om UK havde førsteretten til at beskatte sagsøgeren efter reglerne i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og UK. Herudover angik sagen, om indkomstårene 1999-2004 kunne genoptages ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og stk. 2, og om SKAT’s afgørelse var ugyldig som følge af en ubestridt sagsbehandlingsfejl.
Angående spørgsmålet om fuld skattepligt lagde retten til grund, at en kalenderoversigt udarbejdet af SKAT angav det antal dage, hvor sagsøgeren havde opholdt sig i Danmark i perioden fra den 20. juli 2001 til den 31. december 2006. På baggrund af kalenderoversigten sammenholdt med sagsøgerens oplysninger om det meget omfattende erhvervsmæssige arbejde, som han udførte, hvilket også var bekræftet af et vidne, fandt retten, at det ved sagens afgørelse kunne lægges til grund, at sagsøgeren jævnligt udførte erhvervsmæssige indtægtsgivende aktiviteter, også når han opholdt sig i Danmark. Retten tiltrådte på bl.a. denne baggrund Landsskatterettens vurdering af, at arbejdet havde den fornødne karakter af en regelmæssig, løbende personlig varetagelse af indtægtsgivende erhverv og derfor er udtryk for et fast mønster og ikke for enkeltstående arbejder, og at sagsøgeren var fuldt skattepligtig til Danmark i hvert fald i perioden fra den 20. juli 2001 til den 31. december 2006.
For den forudgående periode fra den 1. januar 1999 til den 20. juli 2001 var der ikke af SKAT fremlagt konkrete kalenderoplysninger eller andre oplysninger om omfanget af sagsøgerens ophold i Danmark. Retten tiltrådte under henvisning til kildeskattelovens § 7, stk. 1, 1. pkt., og principperne i retsplejelovens § 344, stk. 2, på baggrund af sagens omstændigheder Landsskatterettens vurdering af, at det påhvilede sagsøgeren at afkræfte en formodning om, at han allerede fra den 1. januar 1999 havde taget ophold i Danmark, og at sagsøgeren som følge heraf tillige var fuldt skattepligtig til Danmark i perioden fra den 1. januar 1999 til den 20. juli 2001.
Angående spørgsmålet om dobbeltdomicil fandt retten af de grunde, som Skatteministeriet havde anført, at der ikke var grundlag for at statuere, at A ikke var fuldt skattepligtig til Danmark i perioden fra den 20. oktober 2002 til den 31. december 2006. Retten lagde herved til grund, at centrum for sagsøgerens livsinteresser i den angivne periode var i Danmark.
Angående spørgsmålet om ekstraordinær genoptagelse fandt retten på baggrund af oplysningerne om sagsøgerens tilknytning til Danmark i den omhandlede periode, at det beroede på sagsøgerens groft uagtsomme forhold, at skattemyndighederne havde foretaget en skatteansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5. Med hensyn til reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fandt retten, at fristen tidligst begyndte at løbe den 27. april 2009, hvor det stod klart for skattemyndighederne, at der var meget lille udsigt til at modtage relevante oplysninger fra UK, og at skattemyndighederne ved at udsende agterskrivelsen den 30. april 2009 havde overholdt reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.
Angående spørgsmålet om ugyldighed var det ubestridt, at SKAT ved afgørelsen af 28. oktober 2009 havde anvendt oplysninger, som anklagemyndigheden havde indsamlet i strid med retsplejeloven og i strid med persondatareglerne, og at der i den forbindelse var begået en sagsbehandlingsfejl. Navnlig på baggrund af to afgørelser fra Datatilsynet af 8. februar 2019 og 26. februar 2020 fandt retten, at sagsbehandlingsfejlen ikke kunne medføre ugyldighed. Retten lagde i den forbindelse vægt på, at de ulovligt tilvejebragte beviser hverken hver for sig eller samlet havde haft afgørende betydning for SKAT’s afgørelse. Som følge heraf fandt retten, at sagsbehandlingsfejlen var konkret uvæsentlig og derfor ikke kunne medføre, at afgørelsen var ugyldig.
Endvidere fandt retten af de af Skatteministeriet anførte grunde, at skattemyndighederne ikke i forbindelse med sagsbehandlingen havde handlet i strid med EMRK art. 6, stk. 2, og som følge heraf at sagsøgerens anbringende herom heller ikke kunne medføre afgørelsens ugyldighed.
På denne baggrund blev Skatteministeriet frifundet.