Erhvervelsesmoms - Køb af en elbil fra Tyskland - Skattestyrelsen har anset transportmidlet som værende nyt

2025-08-15 13:07LandsskatterettenAfgørelseMoms og lønsumsafgift
Dato for udgivelse
2025-08-15 13:07
Dato for afsagt dom / kendelse / afgørelse / styresignal
2025-04-28 12:50
SKM-nummer
SKM2025.430.LSR
Myndighed
Landsskatteretten
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-0093984
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Moms og lønsumsafgift
Overemner-emner
Motorkøretøjer
Emneord
Erhvervelsesmoms, elbil, Tyskland, nyt transportmiddel
Resumé

Sagen angik, om klagerens køb af en elbil i udlandet skulle anses som køb af et nyt transportmiddel, jf. momslovens § 11, stk. 6, nr. 1, med den konsekvens, at klageren skulle betale moms af erhvervelsen her i landet. Landsskatteretten fandt under henvisning til, at bilen var et motordrevet køretøj med en effekt på 140 kW, og at retten til som ejer at råde over dette var overgået fra den tyske forhandler til klageren i henhold til aftalen af 26. januar 2022 og de dertil hørende bilag, hvoraf det fremgik, at bilen var indregistreret første gang i Tyskland den 5. september 2021, at bilen var et nyt transportmiddel, jf. momslovens § 11, stk. 6, nr. 1, og at klageren som følge heraf skulle betale moms af erhvervelsen her i landet, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 2, § 22, stk. 1, § 46, stk. 3, og § 65, stk. 2. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

Reference(r)

Dagældende momslovs § 11, momslovens § 11, stk. 1, nr. 2, jf. stk. 6, § 11, stk. 2, § 11, stk. 6, nr. 1, § 22, stk. 1, § 46, stk. 3, § 65, stk. 2

Henvisning

-

Beskrivelse

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har opkrævet 91.436 kr. i erhvervelsesmoms vedrørende klagerens køb af en elbil fra Tyskland, idet Skattestyrelsen har anset transportmidlet som værende nyt, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 2, jf. stk. 6.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger
Skattestyrelsen har konstateret, at klageren i første kvartal 2022 har købt en elbil af mærket Mercedes-Benz, model EQA 250, med stelnummer […].

Klageren har købt bilen af G1 Gmbh & Co. KG, By Y1, Tyskland (herefter G1). Skattestyrelsen har modtaget dokumenter fra de tyske myndigheder vedrørende klagerens køb.

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren er momspligtig af erhvervelsen af bilen, og Skattestyrelsen har den 19. september 2024 opkrævet erhvervelsesmoms med i alt 91.436 kr. Ifølge købsfakturaen har klageren betalt 49.159,66 euro for bilen. Skattestyrelsen har ved anvendelse af kursen på betalingsdatoen beregnet det til en købspris på 365.742,95 kr. og har beregnet momsen som 25 % heraf.

Ud over de modtagne dokumenter fra de tyske myndigheder har klageren fremlagt en række andre dokumenter vedrørende købet.

Klageren har oplyst, at han selv har fundet frem til den pågældende elbil ved søgning på hjemmesiden mobile.de, og klageren har den 25. januar 2022 indhentet en "Bindende forhåndsvurdering" hos G2 ApS, CVR-nr. […] (herefter G2). Den "Bindende forhåndsvurdering" af bilens handelspris er beregnet på baggrund af køretøjets oplysninger, bl.a. bilens mærke, model, 1. registreringsdato samt et oplyst kilometertal på 7.000. G2 har ud fra disse køretøjsoplysninger vurderet elbilens handelspris til at udgøre 425.783 kr.

Klageren har den 26. januar 2022 indgået en bindende købsaftale (Verbindliche Bestellung) med G1 om køb af bilen, og G1 har hertil udstedt en ordrebekræftelse (Auftragsbestätigung) til klageren. Bilens pris inklusive ekstraudstyr udgør 49.159,66 euro. Prisen er markeret med "(3)", hvor (3) er markering for "ohne Steuer" (uden skatter). I feltet for moms (MwSt. 19%) er der angivet 0,00 euro. Videre fremgår det af købsaftalen, at det er en "tax free intracommunity delivery Art. 138 RL. 2006/112/EG - vat direktive". I ordrebekræftelsen fremgår, at der er tale om et nyt køretøj, og at køretøjet købes som en afgiftsfri levering inden for fællesmarkedet. Klageren har ved aftalens indgåelse fremlagt kopi af sit danske kørekort.

G1 har som sikkerhed for den momsfrie levering opkrævet en kaution på 9.340,34 euro, svarende til en beregnet tysk moms på 19 % af købsprisen. Kautionssummen vil blive tilbageholdt af G1, indtil der modtages dokumentation for indregistrering af bilen i et andet EU-land.

Af købsaftalen og bilag til købsaftalen (Anlage zur Verbindliche Bestellung) fremgår, at elbilen første gang er registreret den 6. september 2021, og kilometertallet (Tats. Laufleistung) er på begge dokumenter anført til 5.000 km. Det fremgår videre af dokumenterne, at bilen indtil levering vil blive brugt som demonstrationsbil hos G1, samt at den 15. marts 2022 er aftalt som uforpligtende leveringsdato (unverbindlicher Liefertermin).

G1 har vedlagt et dokument om fortrydelsesret til købsaftalen. Heraf fremgår af dokumentets første afsnit (i oversættelse): Du har ret til at udtræde af denne kontrakt inden for fjorten dage uden at angive nogen grund. Fortrydelsesfristen er fjorten dage fra den dag, hvor du eller en af ​​dig udpeget tredjepart, som ikke er fragtføreren, har taget varen i besiddelse.

Klageren har den 26. januar 2022 givet G3 A/S fuldmagt til at afhente bilen hos G1.

Købspris og kaution er af klagerens bankforbindelse overført til G1’ konto i F1-Bank den 3. marts 2022.

G1 har den 4. marts 2022 i bilens service-/kørebog for føreren Fam. X aflæst bilens kilometerstand til 3.023 km ved start og til 3.067 km ved slut. Den 7. marts 2022 er der for føreren ZT aflæst kilometerstand til 3.067 km ved start og til 3.120 km ved slut, og hertil er der i anden rubrik tilføjet: "Endkilometer 3.130 km". 

Den 15. marts 2022 har G1 udstedt en faktura på bilen til klageren. Bilens pris er anført til 49.159,66 euro. Der fremgår ikke moms af fakturaen. Kilometertallet er på fakturaen oplyst til 3.130 km.

Der foreligger dokumentation for transport af elbilen fra G1 i By Y1 til G4, Adresse Y1, By Y2 (herefter G4).

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, er G4 med CVR-nr. […] klagerens personlige enkeltmandsvirksomhed. Virksomheden er registreret i perioden 7. februar 2022 til 16. september 2022 under branchekode 451120 "Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser".  Klagerens og virksomhedens adresse er sammenfaldende. Det fremgår ikke af sagens oplysninger, at klageren har været momsregistreret med virksomheden. Klageren har oplyst, at den eneste aktivitet, der har været i virksomheden, er afholdelsen af udgiften til transport af bilen købt fra G1. G3 A/S har faktureret G4 med 5.920 kr. for transport af bilen til By Y1/By Y2 den 21. marts 2022.

Virksomheden UAB "G5" (herefter G5) har ifølge transportdokumentet udført transporten. Dokumenternes detailoplysninger er udfyldt den 15. marts 2022, og G5 har stemplet og underskrevet CMR-dokumentet […] den 21. marts 2022.  G1 har endvidere fremlagt dokumenter med chaufføroplysninger, herunder en kopi af chaufførens kørekort.

Der foreligger to synsrapporter af 21. marts 2022 fra G6 ApS, Adresse Y2, By Y3, vedrørende Toldsyn Import og Registreringssyn. Dokumenterne danner grundlag for registreringen ved Færdselsstyrelsen og i Motorregistret. Kilometer-standen er i dokumenterne oplyst til 6.000 km. Klageren har oplyst, at han selv har bragt bilen til syn.

Den 4. april 2022 har G1, efter at have modtaget dokumentation for bilens registrering her i landet, overført kautionssummen til klagerens konto i F2-Bank.

Klageren fremstår som privatperson ved købet og er benævnt ved navn og privatadresse i de fremlagte handels- og registreringsdokumenter, bortset fra i fragtdokumentet, hvor G4 fremgår som modtager. 

Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har opkrævet i alt 91.436 kr. i moms vedrørende klagerens køb af køretøjet af mærket Mercedes-Benz model EQA 250 med stelnummer […].

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"1.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Der skal betales moms ved erhvervelse af nye transportmidler (i det følgende benævnt køretøjer) fra andre EU-lande, se momslovens § 11, stk. 1, nr. 2.

Det fremgår af momslovens § 11, stk. 7, nr. 1, at der ved nye køretøjer forstås motordrevne landkøretøjer (motorkøretøjer, traktorer, motorredskaber og knallerter) med et slagvolumen på over 48 cm³ eller en effekt på over 7,2 kW, når erhvervelse finder sted senest 6 måneder efter første ibrugtagning, eller når køretøjet har kørt højst 6.000 km.

Der er tale om et nyt køretøj, når blot den ene betingelse er opfyldt på erhvervelsestidspunktet. Der vil derfor først være tale om et brugt transportmiddel, hvis erhvervelsen af køretøjet finder sted efter 6 måneder og køretøjet har kørt over 6.000 km, se afsnit D.A.4.8.2 i Den juridiske vejledning.

Det er vores opfattelse, at der er tale om et nyt køretøj i momslovens forstand efter momslovens § 11, stk. 7, nr. 1.

Vi har herved lagt vægt på, at
·       der er tale om et køretøj med en effekt på over 7,2 kW. Effekten er 140 kW (bilag 9).
·       betingelsen om, at køretøjet højest har kørt 6.000 km på erhvervelsestidspunktet, er opfyldt. Køretøjet har kørt 3.130 km. Det fremgår både af fakturaen (bilag 5), kvitteringsattesten ved udlevering af køretøjet (bilag 6.1) samt bilens kørebog (bilag 6.3).

Af momslovens § 11, stk. 2 fremgår det, at ved erhvervelse af en vare forstås erhvervelse af retten til som ejer at råde over en vare, som af sælgeren eller af erhververen eller for disses regning transporteres til erhververen fra et andet EU-land.

Det fremgår af Den juridiske vejledning afsnit D.A.4.8.2, at afgørelsen af, om transaktionen har karakter af en transaktion inden for EU, skal træffes på grundlag af en samlet vurdering af alle de objektive omstændigheder. Særligt skal der henses til erhververens hensigter under forudsætning af, at hensigterne understøttes ved objektive beviselementer, der giver mulighed for at bestemme, hvilken medlemsstat den endelige brug af transportmidlet tilsigtes at være i. Se C-84/09, X mod Skatteverket.

Byretten har i dom (SKM2014.739.BR) taget udgangspunkt i km-standen på slutsedlen, da de skulle vurdere, om køretøjet havde kørt over 6.000 km. 

Momslovens § 11, stk. 7, nr. 2 vedrører en tilsvarende bestemmelse for både og er enslydende med artikel 2, stk. 2, litra b), nr. ii) i Momssystemdirektivet.

EU-domstolen har i afgørelse C-84/09, X mod Skatteverket vedrørende salg af en båd taget stilling til, at
·       vurderingen skal foretages på tidspunktet for den omhandlede vares levering og ikke på tidspunktet for dennes ankomst i bestemmelsesmedlemsstaten. For så vidt angår fartøjer bestemmer artikel 2, stk. 2, litra b), nr. ii), i direktiv 2006/112, at disse transportmidler skal anses for at være nye, når leveringen foretages inden for tre måneder efter første ibrugtagning, eller hvis fartøjet har sejlet højst 100 timer. (præmis 53)
·       denne fortolkning ikke påvirkes af den omstændighed, at stedet for en erhvervelse af varer inden for Fællesskabet i henhold til artikel 40 i direktiv 2006/112 anses for at være det sted, hvor varerne befinder sig, når forsendelsen eller transporten til kunden afsluttes. Denne bestemmelse er uden betydning for afgørelsen af, hvorvidt et transportmiddel er nyt, idet bestemmelsens formål er at tildele beskatningskompetencen ved en erhvervelse inden for Fællesskabet til bestemmelsesmedlemsstaten, (præmis 56).

Artikel 40 er enslydende med momslovens § 22, stk. 1.
Vurderingen af, om et køretøj er nyt som omhandlet i artikel 2, stk. 2, litra b), ii) i Momssystemdirektivet, skal således ske på erhvervelsestidspunktet og ikke på tidspunktet for, hvornår køretøjet ankommer til bestemmelseslandet.

Den bindende bestilling (bilag 1) med G1 er indgået den 25. januar 2022. Det fremgår af den bestilling, at kilometerstanden er ca. 5.000 km, at der ikke opkræves tysk moms samt at der skal stilles en kaution på 9.340,34 EUR. Sælgeren har altså overfor dig oplyst, at der er tale om et nyt køretøj, hvor det er køberen som skal betale erhvervelsesmoms.

Det er vores opfattelse, at tidspunktet for vurderingen af, om der er erhvervet et nyt køretøj, skal ske på aftaletidspunktet, altså den dato, hvor den bindende bestilling er indgået og ikke først på det tidspunkt, hvor køretøjet fysisk bliver leveret/indregistreret i Danmark. I den forbindelse henvises til momslovens § 11, stk. 2. Desuden henvises til EU-praksis i sag C-84/09, X mod Skatteverket, præmis 53 og 56 og SKM2024.739.BR

Det er således datoen for den bindende bestilling, som får betydning ved vurderingen af de 6 måneder i forhold til første ibrugtagning og de 6.000 km.

Ved den senere fakturering (bilag 5) og dokumentation for udlevering af køretøjet (bilag 6.1) og kørebog (bilag 6.3) fremgår det, at køretøjet har kørt 3.130 km. Det er derfor vores opfattelse, at køretøjet ikke har kørt over 6.000 km den dato, hvor den bindende bestilling foreligger.

Det er også vores opfattelse, at den tyske forhandler ikke har lavet en fejl ved at betegne køretøjet som nyt i momslovens forstand i den bindende bestilling (bilag 1). I tre uafhængige bilag har sælger oplyst kilometerstanden til at være 3.130 km (fakturaen bilag 5, udleveringsattest bilag 6,1 og kørebog bilag 6.3).

Den 21. marts 2022 bekræfter du da også over for den tyske sælger, at køretøjet nu er leveret på din adresse By Y2 i Danmark (akt 10). Herefter tilbagebetaler den tyske forhandler den 5. april 2022 det betalte kautionsbeløbet på 9.791,34 EUR. Af betalingsoversigten fremgår, at beløbet vedrører tilbagebetaling af depotbeløbet samt overbetaling (bilag 11).

Du har således fået tilbagebetalt et beløb, fordi du har fremsendt den nødvendige dokumentation til sælger, så han har den nødvendige dokumentation for at der er tale om en levering mellem to EU-lande og derfor ikke skal betale tysk moms. Sammenholdt med oplysningerne i den bindende bestilling (bilag 1) har du været vidende om, at det drejer sig om tilbagebetaling af tysk moms ved køb af et nyt køretøj i momslovens forstand.

Det er således vores opfattelse, at der er tale om et nyt køretøj i momslovens forstand efter momslovens § 11, stk. 7, nr. 1 og at der skal afregnes dansk moms, se momslovens § 11, stk. 1, nr. 2.

I øvrigt - uden at det har betydning for bedømmelsen - har sælger ageret, som om der er tale om et nyt køretøj, idet han
·       har sendt oplysninger til skattemyndighederne i Tyskland. De tyske myndigheder har herefter sendt oplysningerne til os (bilag 12).
·       ikke har anført tysk moms på fakturaen og har oplyst, at der er tale om momsfri EU-levering (bilag 5).

Det fremgår af momslovens § 46, stk. 3, at den, der foretager en erhvervelse af varer fra andre EU-lande, skal betale momsen.

Det er derfor vores opfattelse, at det er dig, som skal betale momsen, se momslovens § 46, stk. 3.

Du skulle have anmeldt købet senest 14 dage efter, at køretøjet kom til Danmark, se momslovens § 65, stk. 2.

Det fremgår af momslovens § 25, stk. 1, at afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor varen erhverves. Erhvervelsestidspunktet anses for at være den 15. i måneden efter levering. Er der udstedt en faktura inden denne dato, anses faktureringstidspunktet som erhvervelsestidspunkt.

Det fremgår af momslovens § 31, at ved erhvervelse af varer og ydelser fra andre EU-lande er afgiftsgrundlaget vederlaget, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov.

Afgiftsgrundlaget er defineret i momslovens § 27, stk. 1, 1. punktum. I afgiftsgrundlaget medregnes bl.a. biomkostninger som udgifter til provision, emballage, forsendelse, forsikring og lign, som leverandøren forlanger afholdt af aftageren, se momslovens § 27, stk. 2, nr. 2.

Afgiften udgør 25 % af afgiftsgrundlaget, se momslovens § 33.

Hvis fakturabeløbet er oplyst i fremmed valuta, skal beløbet omregnes til danske kroner. Som omregningskurs anvendes valutakursen på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden. Se momsbekendtgørelsens § 97, stk. 4 og momslovens § 55, 3. punktum.

Det fremgår af fakturaen (bilag 5), at vederlaget uden moms er 49.159,66 EUR.

Vi har konkret i denne sag anvendt betalingsdatoen den 3. marts 2022 ved omregning til danske kroner. Danmark Nationalbanks kurs var denne dag 743,99.

Afgiftsgrundlaget er således købsprisen - kursen = 49.159,66 EUR * 743,99/100 = 365.742,95 kr., se momslovens § 31.

Moms udgør 25 % af afgiftsgrundlaget = 25 % * 365.742,95 kr. = 91.435,74 kr., se momslovens § 33.

Du skal således betale 91.436 kr. i moms vedrørende erhvervelse af det nye køretøj efter momslovens § 11, stk. 1, nr. 2.

For god ordens skyld skal det oplyses, at det er uden betydning hvorvidt sælger har opfyldt sine forpligtelser i forhold til, at momsen skal angives og betales her i landet af dig.

1.3.1. Vores bemærkninger til dine kommentarer til vores forslag af 29. august 2024
Det er din opfattelse, at vurderingen af om et køretøj er nyt eller brugt i momslovens forstand, skal tages på det tidspunkt, hvor du modtog det i Danmark. Du får køretøjet overdraget den 21. marts 2022 og samme dag sker toldsynet, hvor der bliver anført, at kilometerstanden er 6.000 km.

Som det fremgår ovenfor i afsnit 1.3., skal vurderingen foretages på erhvervelsestidspunktet, altså tidspunktet hvor råderetten til køretøjet overgår til dig (ved den bindende bestilling) og ikke på det tidspunkt, hvor du modtog køretøjet i Danmark. 

Der tages således udgangspunkt i datoen for den bindende bestilling ved vurdering af, om der er erhvervet et nyt køretøj. Det gælder både i forhold til om køretøjet har kørt 6.000 km eller derunder eller om der gået 6 måneder eller mindre, siden køretøjet blev indregistreret. Vi fastholder, at køretøjet ikke kan have kørt 6.000 km, da du indgik den bindende bestilling. Senere ved udleveringen og faktureringen blev der anført en kilometerstand på 3.130 km, hvilket bl.a. chaufføren har attesteret (bilag 6.1). Endvidere blev bilen indregistreret 1. gang den 6. september 2021 og den bindende bestilling var den 25. januar 2022. Der er således ikke gået 6 måneder mellem disse to datoer.

Du anfører, at du får bilen udleveret 21. marts 2021 (bilag 6.4) og at toldsynet sker samme dag. Køretøjet bliver synet med en kilometerstand på 6.000 km (bilag 7). Vi har ikke en forklaring på, hvorfor kilometerstanden stiger fra 3.130 km den 15. marts 2022 (bilag 5, bilag 6.1 og bilag 6.3) til 6.000 km eller der over den 21. marts 2022.

I øvrigt skal vi henvise til vores begrundelser i afsnit 1.3.

Vi fastholder, at der er tale om et nyt køretøj i momslovens forstand efter momslovens § 11, stk. 7, nr. 1 og at du skal afregne dansk moms, se momslovens § 11, stk. 1, nr. 2 og § 46, stk. 3."

Udtalelse fra Skattestyrelsen
Skattestyrelsen har den 31. oktober 2024 udtalt følgende på baggrund af klagen:

"Vi har gennemgået de af klager indsendte oplysninger om faktiske forhold.

Ud fra de fremsendte oplysninger er vi enig i, at
·         køretøjet blev indregistreret 1. gang den 6. september 2021 i Tyskland
·         køretøjet kom til Danmark den 21. marts 2022
·         det fremgår af Færdselsstyrelsens synsrapport af den 21. marts 2022, at køretøjet har kørt 6.000 km på synstidspunktet. Kilometerstanden er ofte nedrundet til hele tusinde og er en elektronisk indberetning foretaget af synshallen. Det sker fysisk ved, at synshallens medarbejder aflæser kilometerstanden i køretøjet og indtaster tallet i et elektroniske system. Vi er ikke bekendt med, om synshallen ligger inde med yderligere dokumentation herfor.

Vi er ikke enige i følgende forhold:
·         Klager har henvist til momslovens § 11, stk. 6. Vi går ud fra - som det fremgår af vores afgørelse - at han mener momslovens § 11, stk. 7.
·         Klager har anført, at han mener, at den fremsendte dokumentation fra Tyskland indeholder urigtige oplysninger om kilometerstanden. Vi fastholder, at det er vores opfattelse, at køretøjet har kørt 3.130 km, da det bliver udleveret. Vi skal henvise til sagsfremstillingens afsnit 1.3 og 1.3.1.

Vi har blandt andet lagt vægt på, at den tyske forhandler har fremsendt en kopi af kørebogen (bilag 6.3), hvorpå der er anført, at køretøjet den 7. marts 2022 havde en kilometerstand på 3.120 km. Endvidere har forhandleren med håndskrift på bilaget anført "Endkilometer 3.130 km" (slutkilometer).

Da køretøjet bliver udleveret til chaufføren, er der på udleveringsattesten (bilag 6.1) med håndskrift anført en kilometerstand på 3.130 km og chaufføren har skrevet under på dokumentet.

Sælger har ligeledes på fakturaen (bilag 5) anført en kilometerstand på 3.130 km.

Der foreligger således tre uafhængige dokumenter (kørebog, udleveringsattest og faktura), som alle anfører en kilometerstand på 3.130 km.

Vi har følgende kommentarer til klagers opfattelse af, at der skulle være tale om et brugt køretøj i momslovens forstand.

Klager er af den opfattelse, at ved vurderingen af, om der er tale om et gammelt eller nyt køretøj som nævnt i momslovens § 11, stk. 7, nr. 1, skal foretages på importtidspunktet/ankomsten til Danmark.

Som det fremgår af vores afgørelse, er det vores opfattelse, at vurderingen skal tages på aftaletidspunktet. Der er tale om en bindende aftale og det fremgår, at det er et individualiseret køretøj, ved at der er anført stelnummer på køretøjet. Råderetten i momslovens forstand efter momslovens § 11, stk. 2 er dermed overgået til klager.

Som det fremgår ovenfor har køretøjet på udleveringstidspunktet kørt 3.130 km. Køretøjet kan derfor ikke på aftaletidspunktet (som ligger før udleveringstidspunktet) have kørt over 6.000 km. Køretøjet opfylder således momslovens § 11, stk. 7 nr. 1´s krav om at være nyt i forhold til antal kørte kilometer.

Som det fremgår af afgørelsen afsnit 1.3.1 har køretøjet ligeledes været under 6 måneder på aftaletidspunktet. Køretøjet opfylder således momslovens § 11, stk. 7 nr. 1´s krav om at være nyt i forhold til alderen.

Såvel sælger som klager har i sagen ageret, som om der er tale om et nyt køretøj. Forhandleren har på den bindende bestilling (bilag 1) anført, at der er tale om et nyt køretøj, hvor der ikke skal betales tysk moms og har heller ikke anført tysk momsbeløb. Sælger har i stedet anført et kautionsbeløb på 9.340,34 EUR (svarende til 19 % tyske moms).

Sælger kan kun undgå at opkræve tysk moms, hvis han får dokumentation for, at køretøjet har forladt Tyskland (momslovens § 34). Klager har fremsendt en underskrevet erklæring om, at køretøjet er kommet til Danmark (bilag 10). Sælger har herefter tilbagebetalt det tyske kautionsbeløb (bilag 11).

Til støtte for vores synspunkt om, at råderetten er overgået på aftaletidspunktet, kan vi supplere med følgende bemærkninger: Momslovens § 11, stk. 2 indeholder en bestemmelse om, at ved erhvervelse af en vare forstås erhvervelse af retten til som ejer at råde over en vare, som af sælgeren eller erhververen eller for disses regning forsendes eller transporteres til erhververen i et andet EU-land. Bestemmelsens ordlyd vedrørende erhvervelsen svarer således til momslovens § 4, stk. 1, 2. punktums bestemmelse vedrørende levering. Der er således tale om samme vurdering af, hvornår der er skal betales afgift - nemlig hvornår retten til som ejer at råde over en vare er overdraget.
Det fremgår af momslovens § 4, stk. 1, 2. punktum, at ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode.

Af Momssystemdirektivets artikel 14, stk. 1 (tidligere artikel 5, stk. 1) fremgår tilsvarende, at ved levering af varer, forstås retten til som ejer at råde over et materielt gode.

Det bemærkes, at begrebet »levering af varer« som omhandlet i Momssystemdirektivets artikel 14, stk. 1 i direktiv 2006/112 ifølge EU-domstolens faste retspraksis ikke henviser til overdragelsen af ejendomsret i de efter gældende national ret fastsatte former, men begrebet omfatter enhver form for overdragelse af et materielt gode foretaget af en person, som bemyndiger en anden person til som ejer at råde over godet - også selv om den retlige ejendomsret til godet ikke er overdraget

Dette er bl.a. sket i sag C-320/88, Shipping and Forwarding Enterprise Safe, hvoraf der fremgår følgende:
·         Det fremgår af bestemmelsens ordlyd, at begrebet »levering af et gode« i artikel 5, stk. 1 ikke vedrører overdragelsen af ejendomsret i de efter gældende national ret fastsatte former, men at begrebet omfatter enhver form for overdragelse af et materielt gode foretaget af en person, som bemyndiger en anden person til som ejer at råde over godet (præmis 6 og 7)
·         Denne opfattelse er i overensstemmelse med formålet med direktivet, der blandt andet skal sikre, at det fælles merværdiafgiftssystem hviler på en ensartet definition af afgiftspligtige transaktioner. Dette formål vil imidlertid ikke kunne opfyldes, hvis levering af goder, som er en af de tre afgiftspligtige transaktioner, undergives betingelser, som er forskellige fra medlemsstat til medlemsstat, hvilket er tilfældet ved de civilretlige bestemmelser om overdragelse af ejendomsretten (præmis 8)
·         Det første spørgsmål må derfor besvares med, at sjette direktivs artikel 5, stk. 1, skal fortolkes således, at overdragelsen af retten til som ejer at råde et materielt gode må anses for »levering af et gode«, selv om der ikke foreligger overdragelse af den retlige ejendomsret til godet (præmis 9).

Vi skal i øvrigt henvise til vores begrundelse i afsnit 1.3. og 1.3.1.

For god ordens skyld skal vi oplyse, at der i afgørelsen side 7, afsnit 2, sidste punktum er anført SKM2024.739.BR. Der skal stå SKM2014.739.BR.

Vi fastholder således, at det er Danmark, der har beskatningsretten og at der skal betales dansk moms efter momslovens § 11, stk. 1 nr. 2."

Skattestyrelsen har den 25. januar 2025 oplyst, at de i udtalelsen nævnte oplysninger om synshallernes aflæsning, nedrunding og indtastning af bilers kilometertal stammer fra en ældre vejledning til synshallerne. Vejledningen er ændret af Færdselsstyrelsen efter en række offentliggjorte sager om snyd i synshaller. Gældende fra den 30. september 2024 er synshallerne forpligtet til at vedlægge fotodokumentation for indberetningen af kilometerstand.

Færdselsstyrelsen har på baggrund af en forespørgsel fra Skattestyrelsen oplyst, at der ikke foreligger et dokument for bilens kilometerstand, selvom der i synsdokumentet fremgår et "Ja", hvilket ikke var usædvanligt på daværende tidspunkt.

Klagerens opfattelse
Klageren har fremsat påstand om, at kravet om betaling af moms skal bortfalde, idet køretøjet skal anses for at være brugt ved ankomsten her i landet.

Til støtte for påstanden har klageren blandt andet anført:

"Baggrund:

Den pågældende bil blev importeret fra Tyskland og ankom til Danmark den 21. marts 2022. Bilen blev samme dag både toldsynet og registreringssynet hos G6 ApS, hvilket fremgår af de vedlagte synsrapporter. Kilometerstanden på bilen ved toldsynet var 6.000 km. Derudover blev bilen indregistreret i Tyskland den 6. september 2021.

Bilen er derfor over 6 måneder gammel ved importtidspunktet og har kørt 6.000 km.

Grundlag for klagen:

I henhold til momslovgivningen og EU-reglerne skal en bil, der importeres fra et andet EU-land, anses som "brugt", hvis:

Den har kørt over 6.000 km eller

Den er over 6 måneder gammel på tidspunktet for importen.

Dette følger af momslovens § 11, stk. 6, som henviser til betingelserne for, hvornår et køretøj anses som brugt.
Bilen opfylder begge disse kriterier, idet den ved ankomsten til Danmark den 21. Marts 2022:

Var over 6 måneder gammel (indregistreret i Tyskland den 6. september 2021), og

Havde kørt 6.000 km ved toldsynet og registreringssynet.

Fejlbehæftet tysk dokumentation og momsbetaling:

Jeg vil også gøre opmærksom på, at jeg anser den tyske dokumentation, der er fremsendt i denne sag, for at være fejlbehæftet. Jeg mener, at den indeholder urigtige oplysninger vedrørende kilometerstand, som ikke stemmer overens med de faktiske forhold.

Jeg har dokumentation, der tydeligt viser, at bilen blev indregistreret i Tyskland den 6. september 2021, og at den havde kørt 6.000 km ved toldsynet i Danmark den 21. marts 2022. Disse oplysninger dokumenteres af de vedlagte synsrapporter og CMR-fragtbrevet, som understøtter, at bilen opfylder betingelserne for at blive klassificeret som brugt i henhold til momslovens § 11, stk. 6.

Jeg anerkender, at der skal betales moms, men denne skal betales til Tyskland, da bilen ifølge reglerne anses som "brugt". Jeg bestrider derfor kravet om betaling af moms til den danske stat, da bilen er omfattet af reglerne om grænseoverskridende handel indenfor EU, hvor moms for brugte køretøjer betales i oprindelseslandet (Tyskland), og ikke i Danmark."

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse
Klageren har fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:

"Jeg anerkender Skats kommentarer i forbindelse med min klage, men fastholder, at bilen bør betragtes som brugt ved dens fysiske ankomst til Danmark og ikke ud fra tidspunktet for købs- eller leveringsaftalen med forhandleren i Tyskland.

Argumenter for min sag:

Standardpraksis ved import af brugte biler fra Tyskland:

Mange danske virksomheder specialiserer sig i import af brugte elbiler fra Tyskland og andre EU-lande. Ligesom i min sag indgår disse virksomheder aftaler med tyske forhandlere og anvender momslovgivningens regler for import af brugte varer, forudsat at bilen opfylder EU’s kriterier for at være "brugt" ved import (over 6.000 km og over 6 måneder gammel). Skat anerkender generelt sådanne bilers status som brugte ved deres ankomst til Danmark, og det samme bør derfor gælde for min bil. Flere kilder beskriver denne praksis, herunder:

QuickImport.dk: https://www.quickimport.dk

Motorkompagniet: https://www.motorkompagniet.dk

FDM's vejledning om import af brugte elbiler: https://fdm.dk/nyheder/2021-08-12/pas-paa-importerede-brugte-elbiler

Antagelse om anvendelse som demobil i Tyskland:

Da bilen har en kilometerstand på 6.000 km ved importen, antager jeg, at den sandsynligvis blev anvendt som demobil af forhandleren i Tyskland. Dette vil forklare bilens kørselsstand og indikerer, at bilen blev aktivt anvendt inden importen og ikke blot stod til min disposition. EU’s momsdirektiv og danske momslove fokuserer på bilens faktiske status ved ankomst til det nye land. Da bilen ved importen til Danmark både var over 6 måneder og havde kørt 6.000 km, bør den derfor behandles som brugt i momsmæssig forstand. Dette underbygges af artikler om importpraksis:

Motorkompagniet: https://www.motorkompagniet.dk

Elbiil.dk’s importguide: https://www.elbiil.dk/elbiler/import-af-elbil

Vigtigheden af importtidspunktet:

I henhold til Momssystemdirektivets artikel 311 og 317 samt dansk momslovgivning vurderes en vares status (ny eller brugt) ved tidspunktet for import. Skat anfører, at jeg havde råderetten fra aftaledatoen, men da bilen sandsynligvis blev anvendt som demobil frem til importtidspunktet, havde jeg ikke reelt råderet over bilen før dens ankomst til Danmark.

Supplerende information fra Momssystemdirektivet:

Ifølge artikel 311 i Momssystemdirektivet (Rådets direktiv 2006/112/EF) defineres anvendelsesområdet for særordninger, herunder brugte varer, og fastsætter, at brugte varer inkluderer varer, som allerede er i anvendelse og kan videresælges uden yderligere forarbejdning.

I artikel 317 præciseres det, at varer, som opfylder definitionen af en brugt vare ved ankomsten til importlandet, kan momsfritages i overensstemmelse med nationale regler i importlandet, såfremt de opfylder kravene for brugte varer i lovgivningen.

Jeg anmoder derfor om, at Skatteankestyrelsen vurderer min klage ud fra lovgivningen og den faktiske brug af bilen ved ankomsten til Danmark."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Klageren har den 5. februar 2025 oplyst, at den anerkendelse, som han har anført i forhold til Skattestyrelsens udtalelse, alene er i forhold til, at Skattestyrelsens bemærkninger er modtaget. Klageren fastholder i øvrigt sin påstand om, at kravet om betaling af moms bortfalder i overensstemmelse med de tidligere indlæg, og det er således fortsat hans opfattelse, at der skal betales moms til Tyskland og ikke til Danmark.

Adspurgt om G2 A/S’ rolle i handlen oplyste klageren, at han selv har fundet frem til bilen ved søgning på den tyske hjemmeside mobile.de, og han har selv kørt bilen til told- og registreringssynet efter leveringen med lastbil. G2 A/S har alene forestået forhåndsvurderingen.

Særligt bemærkede klageren, at han ved told-/registreringssynet så, at der ved synet blev foretaget en aflæsning af bilens kilometerstand, og klageren er af den opfattelse, at den indtastning, som synshallen foretog, blev foretaget på tro og love. Hermed må myndighedernes registrering anerkendes.

Adspurgt om G4’s rolle oplyste klageren, at det var en personlig virksomhed, som han opstartede med henblik på at opstarte en aktivitet med import af biler fra Tyskland. Det blev dog ikke til yderligere aktivitet end til betaling for transporten af egen bil.

Landsskatterettens afgørelse
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har pålagt klageren at betale 91.436 kr. i erhvervelsesmoms, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 2, jf. stk. 6.

Retsgrundlaget
Af den dagældende momslovs § 11 (lovbekendtgørelse nr. 1021 af 26. september 2019) fremgår:

"Der betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af

1)  […]

2)  nye transportmidler fra andre EU-lande, jf. stk. 6.

Stk. 2. Ved erhvervelse af en vare forstås erhvervelse af retten til som ejer at råde over en vare, som af sælgeren eller af erhververen eller for disses regning forsendes eller transporteres til erhververen fra et andet EU-land.
(…)
Stk. 6. Ved nye transportmidler i stk. 1, nr. 2, forstås:

1)     Motordrevne landkøretøjer (motorkøretøjer, traktorer, motorredskaber og knallerter) med et slagvolumen på over 48 cm³ eller en effekt på over 7,2 kW, når leveringen finder sted senest 6 måneder efter første ibrugtagning, eller når køretøjet har kørt højst 6.000 km.

[…]"

Det fremgår af momslovens § 22, stk. 1:

"Stedet for erhvervelse af en vare fra et andet EU-land er her i landet, når varen befinder sig her efter afslutning af forsendelsen eller transporten til erhververen."

Af momslovens § 46, stk. 3, fremgår:

"Betaling af afgift af varer fra andre EU-lande påhviler den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse."

Det fremgår af momslovens § 65, stk. 2:

" Privatpersoner og andre, der ikke er registreret, skal anmelde og betale afgift til told- og skatteforvaltningen af erhvervelse af nye transportmidler fra et andet EU-land. Anmeldelsen ledsaget af en faktura skal foretages senest 14 dage efter transportmidlets ankomst her til landet. Afgiften skal indbetales senest 14 dage efter påkrav fra told- og skatteforvaltningen."

Bestemmelsen i momslovens § 11, stk. 6, nr. 1, er en implementering af momssystemdirektivets artikel 2, stk. 2, litra b), hvorfor den inden for dens ordlyd skal fortolkes i overensstemmelse med direktivbestemmelsen og den dertilhørende praksis fra EU-Domstolen.

EU-Domstolen har i sag C-84/09 (X) udtalt, at vurderingen af, om et transportmiddel er "nyt" i henhold til momssystemdirektivets artikel 2, stk. 2, litra b), skal foretages på grundlag af omstændighederne på tidspunktet for leveringen af transportmidlet fra sælgeren til erhververen og ikke på tidspunktet for transportmidlets ankomst i bestemmelsesmedlemsstaten, jf. præmis 53.

Videre udtalte EU-Domstolen, at erhvervelsen af transportmidlet finder sted på det tidspunkt, hvor leveringen af lignende varer anses at finde sted. I henhold til direktivets artikel 14, stk. 1, forstås ved "levering af varer" overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Hvorvidt et transportmiddel, som er erhvervet inden for fællesskabet, er "nyt", afgøres dermed på det tidspunkt, hvor retten til som ejer at råde over denne vare som ejer overdrages fra sælgeren til erhververen, jf. præmisserne 54 og 55.

Byretten har ved dom af 4. september 2014, offentliggjort som SKM2014.739.BR, taget stilling til, hvorvidt sagsøgeren skulle betale erhvervelsesmoms i Danmark af et køb af en autocamper i Tyskland. Det fremgik af slutsedlen, at autocamperen på erhvervelsestidspunktet havde kørt 3.180 kilometer, og at sagsøgeren i forbindelse med købet havde betalt moms i Tyskland. Retten nåede frem til, at sagsøgeren havde erhvervet et nyt transportmiddel fra et andet EU-land, idet det følger af momslovens § 11, stk. 6, nr. 1, at der ved nye transportmidler blandt andet forstås landkøretøjer, der har kørt under 6.000 kilometer. Sagsøgeren var derfor momspligtig til Danmark for købet af køretøjet efter bestemmelsen i momslovens § 11, stk. 1, nr. 2.

Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren er en privatperson bosiddende i Danmark. Klageren har den 26. januar 2022 indgået aftale med en tysk bilforhandler om køb af et køretøj af mærket Mercedes-Benz, køretøjstype EQA 250. Køretøjets identifikationsnummer er i aftalen angivet som […].

Ifølge aftalen er bilen indregistreret første gang i Tyskland den 5. september 2021, og bilens faktiske kilometertal er angivet til 5.000 km. Af bilag til aftalen fremgår det blandt andet, at bilen indtil levering vil blive brugt som demonstrationsbil hos den tyske forhandler, samt at den 15. marts 2022 er aftalt som leveringsdato. Klageren har i forbindelse med aftalens indgåelse den 26. januar 2022 givet G3 A/S fuldmagt til at hente bilen hos den tyske forhandler.

Der er den 3. marts 2022 sket betaling via klagerens bank til den tyske forhandler. Den tyske forhandler har den 15. marts 2022 udstedt faktura til klageren, hvor leveringsdatoen er angivet til den 15. marts 2022. Kilometerstanden er i fakturaen angivet til 3.130, og i henhold til attest for modtagelsen af bilen underskrevet af speditøren er den udleveret af den tyske forhandler til speditøren den 15. marts 2022 med en kilometerstand på 3.130.

Klageren har anmeldt bilen til registreringssyn i Danmark. Af synsrapport af 21. marts 2022 fremgår det, at kilometer-standen er 6.000.

Klageren har erhvervet en bil mod vederlag fra forhandleren i Tyskland, som er transporteret for egen regning til klageren i Danmark, jf. momslovens § 11, stk. 2.

I henhold til momslovens § 22, stk. 1, er stedet for erhvervelsen her i landet, da bilen befandt sig her efter afslutningen af transporten til klageren, hvorfor der skal svares dansk moms, hvis bilen momsretligt kan kvalificeres som "ny", jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 2, jf. stk. 6.

Et transportmiddel er "nyt" i momslovens forstand, hvis det er et motordrevet køretøj med en slagvolumen på over 48 cm³ eller en effekt på over 7,2 kW, når leveringen finder sted senest 6 måneder efter første ibrugtagning, eller når køretøjet har kørt højst 6.000 km, jf. momslovens § 11, stk. 6, nr. 1.

Da momslovens § 11, stk. 6, nr. 1, er en implementering af momssystemdirektivets artikel 2, stk. 2, litra b), skal den fortolkes i overensstemmelse med direktivbestemmelsen og den dertilhørende praksis fra EU-Domstolen. Vurderingen af, om et transportmiddel er "nyt" i henhold til momssystemdirektivets artikel 2, stk. 2, litra b), skal ifølge EU-Domstolens praksis foretages på grundlag af omstændighederne på tidspunktet for leveringen af transportmidlet fra sælgeren til erhververen, jf. sag C-84/09 (X), præmis 53. Hvorvidt et transportmiddel, som er erhvervet inden for fællesskabet, er "nyt", afgøres dermed på det tidspunkt, hvor retten til som ejer at råde over denne vare som ejer overdrages fra sælgeren til erhververen, jf. præmisserne 54 og 55.

Henset til, at bilen er et motordrevet køretøj med en effekt på 140 kW, og at retten til som ejer at råde over dette er overgået fra den tyske forhandler til klageren i henhold til aftalen af 26. januar 2022 og de dertil hørende bilag, hvoraf det fremgår, at bilen er indregistreret første gang i Tyskland den 5. september 2021, finder Landsskatteretten, at bilen er et nyt transportmiddel, jf. momslovens § 11, stk. 6, nr. 1, hvorfor klageren skal betale moms af erhvervelsen her i landet, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 2, § 22, stk. 1, § 46, stk. 3, og § 65, stk. 2.

Dette resultat findes at være i overensstemmelse med formålet bag bestemmelserne om erhvervelsesmoms, hvorefter der ikke skal skabes konkurrenceforvridning mellem virksomheder etableret i høj- og lavmomslande, jf. f.eks. sag C-84/09 (X), præmis 24.

Landsskatteretten stadfæster dermed Skattestyrelsens afgørelse.