Svar
Spørgsmålet besvares med et "ja".
Beskrivelse af de faktiske forhold
B A/S ejer 50 % af aktierne i A A/S, de resterende 50 % ejes af D ApS og E ApS. B A/S indgår allerede i en større koncern med C A/S.
B A/S og A A/S har regnskabsår sammenfaldende med kalenderåret. Årsregnskabet for B A/S er vedlagt ansøgningen. De nye vedtægter og aktionæroverenskomst for A A/S er vedlagt ligeledes vedlagt ansøgningen.
For indkomståret 2008 har A A/S ændret deres vedtægter. Aktionæroverenskomsten mellem B A/S og henholdsvis D ApS og E ApS er ligeledes ændret gældende for indkomståret 2008.
Spørgers eventuelle opfattelse ifølge anmodning og bemærkninger til sagsfremstilling
Som det fremgår af tegningen og oplysningerne fra rådgiver har B A/S ikke mere end 50 % af stemmerettighederne i A A/S. Det er derfor ikke muligt, at der etableres en koncern efter selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 1.
I vedtægterne for A A/S fremgår det, at selskabet ledes af en bestyrelse på 3-5 medlemmer. B ApS har indgået en aktionæroverenskomst med D ApS og E ApS. Det følger af denne, at B A/S har ret til at indstille 3 bestyrelsesmedlemmer og D ApS og E ApS har ret til hver at indstille 1 bestyrelsesmedlem.
Skatterådet har i blandt andet 2006 truffet afgørelse omkring etablering af koncernforbindelse. Der henvises især til SKM2006.107.SR. I denne sag kom Skatterådet frem til, at selv om A kun ejede 50 % af såvel kapitalen som stemmerettighederne i C var der etableret koncernforbindelse imellem selskaberne, da A havde ret til at udpege 3 medlemmer af den øverste ledelse, bestyrelsen, som bestod af 3-5 medlemmer.
Det er på baggrund af sagens oplysninger og SKM2006.107.SR SKATs opfattelse, at der ved ændringen af vedtægterne i A ApS samt aktionæroverenskomsten mellem B A/S, D ApS og E ApS etableres koncernforbindelse mellem B A/S, som moderselskab, og A A/S, som datterselskab.
På baggrund af ovenstående er det SKATs opfattelse, at spørgsmålet skal besvares bekræftende.
Skatterådets afgørelse og begrundelseSkatterådet følger SKATs indstilling.
Svaret er bindende for skattemyndighederne i følgende periodeI 5 år, der regnes fra modtagelsen af svaret jf. SFL § 25, stk. 1.
Fradrag for havdage – Norsk erhvervsfisker med bopæl i Danmark
Forhøjelse af fondens skattepligtige indkomst - Formålet er ikke almennyttigt eller almenvelgørende - Nægtet fradrag for uddelinger og hensættelser til almennyttige uddelinger samt hensættelse til konsolidering af fondskapitalen
Arbejdsudleje eller entreprise – Håndværkere
Forhøjelse af et selskabs momstilsvar - Salg af to ejendomme anset for momspligtigt
Køb og salg af biler – erhvervsmæssig virksomhed – økonomisk virksomhed