Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse, hvorefter produktet Dekorfondant, der anvendes som kagepynt, er omfattet af afgiften efter chokolade- og sukkerafgiftsloven.
Chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4
SKATs juridiske vejledning 2014-2
SKATs juridiske vejledning 2017-2 afsnit E.A.2.3.3
H1 v/A har stillet følgende spørgsmål til SKAT:
"Kan det bekræftes, at Dekorfondant, som er et sukkerprodukt, der anvendes som kagepynt, ikke er omfattet af afgiftspligten efter Chokolade- og sukkervareafgiftsloven?"
SKAT har svaret "Nej" til spørgsmålet.
Landsskatteretten stadfæster SKATs besvarelse.
Faktiske oplysninger
H1 v/A, herefter benævnt virksomheden, har specialiseret sig i salg af råvarer, tilbehør, pynt mv. til privates fremstilling af kager, småkager, desserter mm. Virksomheden importerer bl.a. dekorfondant, som er et produkt, der anvendes til kagedekoration. Produktet består af sukker, glukose sirup, vand, vegetabilsk fedtstof, fugtighedsbevarende middel (E422), fortykker (E41 5, E466), emulgator (E471, E322 licitin), syre (E330). Produktet kan være tilsat farve eller smagsstof.
Repræsentanten har under sagens behandling hos SKAT bl.a. oplyst, at ved import foreligger produktet i fast form, som gør det nemt at forme til figurer. I modsætning til marcipan, som også anvendes til kagepynt, anvendes Dekorfondant til faste figurer, ofte sat på metaltråd. Dekorfondant er tilsat vegetabilsk fortykker, som bevirker, at det efter kort tid størkner og bliver uspiseligt (stenhårdt).
Produktet har været sendt til analyse hos Force Technology, der den 26. februar 2010 bl.a. udtalte følgende:
"(…) For at undersøge om prøverne er egnet til at spise, er indholdet af eddikesyre udregnet på basis af syretal for de enkelte prøver. I skemaet er angivet de fundne resultater.
Force NR. |
Navn |
Farve |
Eddikesyre % |
Lugt |
(…) |
||||
T13/10 |
Fondant |
Hvid |
0,8 |
Neutral |
(…) |
For at have et vist sammenligningsgrundlag indeholder almindeligt husholdseddike ca. 5 % eddikesyre. Vi har også testet smagen. Kun prøven mærket med T15/10 havde en bismag af eddike, men ikke så meget, at den er uspiselig.
Efter Force Technologys opfattelse kan alle prøver fortæres.
(…)".
Af virksomhedens hjemmeside www.H1.dk fremgår bl.a. følgende:
"Viden om vores Råvarer
Råvarer er ikke bare en råvarer. Hos H1 går vi utrolig meget op i at udvælge de råvarer, vi har i vores sortiment. Det er meget vigtigt for os, at råvaren er af høj kvalitet og alle nye produkter testes, før de overhovedet kommer i forretningen. Vi har ikke bare styr på ingredienserne i råvaren, men også hvordan de reagerer indbyrdes og kan derfor give en god service og vejledning. Marcipanen vi har i programmet er mærket Lübecker. Den er finkornet og har en rigtig god smag. Den er nem at blande med fondanten til et overtræk og kransemassen har en rigtig god bageevne. Indfarvet fondant |
Hvid fondant
Dekorfondant & sugarpaste
Hvad er forskellen mellem fondant og sugarpaste? Det er et af de mest spurgte spørgsmål, vi dagligt får i butikken.
Hvis man er nybegynder kan det også være meget svært at skelne. Udefra ser produkterne ens ud, men så snart du åbner dem begge, afslører lugten allerede en forskel.
Vores fondant er et konditorprodukt, som vi betegner som en råvarer. Den har en neutral sød smag, svag duft af vanille og kan bruges både til kageovertræk, til dekorationer og til blomster. Derudover kan du smelte den og tilsætte andre råvarer og derved lave et nyt produkt. Det er en af de store forskelle, idet sugarpaste slet ikke har den egenskab.
En anden væsentlig forskel er, at fondanten er et rent og allergitestet produkt uden ekstra nødvendige tilsætningsstoffer og mælkepulver. Sugarpasten og andre overtræksprodukter i samme stil er industrielt fremstillede og indeholder flere tilsætningsstoffer, mælkepulver og enkelte indeholder sågar gelantine. Vi har selv lagerført hvid sugarpaste, så derved har vi kendskab til produktet og ja lagerfører det ikke længere.
Fondanten er det bedste produkt til både børn og voksne. Her tager du ingen risiko. Husk at fondant er et naturprodukt og derfor skal den opbevares på 16 grader eller derunder.
(…)
H1’s Dekorfondant 500 g […] H1’s Dekorfondant 5 kg […] |
|
SKATs bindende svar I henhold til chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, betales der som hovedregel afgift af chokolade og chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art. Af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, fremgår bl.a. følgende: 4. Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art. Af SKATs Juridiske Vejledning 2015-1, afsnit E.A.2.3.3 vedrørende det afgiftspligtige vareområde fremgår bl.a. følgende: I SKM2014.471.SR fastlår Skatterådet, at en vare der betegnes som glasur, men som også kan betegnes som "sugar paste", "icing" eller "fondant" er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Det er i SKM2014.471.SR undersøgt, hvad der i afgiftsmæssig henseende forstås ved begrebet fondant: "(…) Afgiften af chokolade- og sukkervarer m.m. blev oprindelig gennemført ved lov nr. 254 af 12. juni 1922. Den nugældende chokoladeafgiftslov er lov nr. 414 af 18. december 1968, som senere er ændret et antal gange. (…) Varen fondant er selvstændig nævnt under det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Fondant blev første gang selvstændig nævnt i chokoladeafgiftsloven i § 1, stk. 1, litra d, i lov nr. 22 af 11. februar 1955. (…) Det skal tilføjes, at selvom fondant første gang blev selvstændig nævnt under det afgiftspligtige vareområde ved lov nr. 22 af 11. februar 1955, så mener SKAT, at varen allerede inden dette tidspunkt var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftsloven - nærmere betegnet som hørende under begrebet "sukkervarer af enhver art". Det er således SKATs opfattelse, at chokoladeafgiftsloven er tilsigtet et bredt anvendelsesområde, hvilket følger af definitionen af det afgiftspligtige vareområde i den oprindelige chokoladeafgiftslov fra 1922, som, ud over de konkret nævnte varer, bl.a. omfattede "sukkervarer af enhver art". Det følger endvidere af definitionen af det afgiftspligtige vareområde i § 1, stk. 1, litra d, i den reviderede chokoladeafgiftslov fra 1955, som, ud over de konkret nævnte varer, omfattede "i øvrigt sukkervarer af enhver art". Og dette gentages i definitionen af det afgiftspligtige vareområde i § 1, stk. 1, nr. 4, i den nugældende chokoladeafgiftslov fra 1968. (…)" Af oplysningerne til nærværende sag fremgår det, at produkterne, benævnt som dekorfondant, består af sukker, glukose sirup, vand, vegetabilsk fedtstof, fugtighedsbevarende middel (E422), fortykker (E415, E466), emulgator (E471, E322 licitin), syre (E330). Produktet kan være tilsat farve eller smagsstof. Det er virksomhedens opfattelse, at dekorfondant ikke er spiseligt, og i øvrigt ikke kan betragtes som et nydelsesmiddel. SKAT bemærker i den forbindelse, at det af virksomhedens hjemmeside fremgår, at dekorprodukterne kan anvendes både til kageovertræk, dekorationer og blomster. Det fremgår endvidere, at smagen for nogle dekorprodukter er neutral, og at den for andre dekorprodukter betegnes som neutral sød med en svag duft af vanille. Vedrørende indfarvet fondant fremgår det, at produktet smager sart af marcipan, idet den er tilsat mandel aroma, så til dem, der normalt ikke kan lide fondant, kan denne være et godt alternativ. Af rapporten fra FORCE Technology fremgår det, at produkterne alle vurderes at kunne fortæres, og at bismagen på et af produkterne ikke medfører, at det er uspiseligt. Efter en samlet konkret vurdering er det herefter SKATs opfattelse, at produkterne kan fortæres, og ikke kan anses som uegnede til menneskeføde. I den forbindelse lægges der også vægt på, at produkterne på virksomhedens hjemmeside bl.a. markedsføres som et rent og allergitestet produkt uden ekstra nødvendige tilsætningsstoffer og mælkepulver. Virksomheden oplyser endvidere på hjemmesiden, at der er fokus på de nye lovgivninger vedr. farvestoffer - azo, non azo og naturfarver, allergier/overfølsomhed for fx gluten og laktose. SKAT finder herefter, at produkterne dekorfondant må sidestilles med fondant i den betydning, som er selvstændig nævnt under det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftsloven. Videre finder SKAT, at produkternes sammensætning med hensyn til bl.a. sukkerindhold betyder, at produkterne i øvrigt falder ind under bestemmelsens betegnelse om "sukkervarer af enhver art". Det er herefter SKATs opfattelse, at produktet, som er omfattet af anmodningen om bindende svar, har en sammensætning, så det i afgiftsmæssig henseende skal betegnes som "fondant", alternativt som "sukkervarer af enhver art". Det omhandlede produkt benævnt som dekorfondant er derfor omfattet af afgiftspligten i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Herefter besvares spørgsmålet med et "Nej". Under sagens behandling ved Landsskatteretten har SKAT ved brev af 23. september 2015 bl.a. udtalt: SKAT kan i den forbindelse henvise til SKM2014.471.SR, hvori Skatterådet bemærker følgende til Landsskatterettens kendelse 661-1606-0001(uddrag): SKAT fjernede i den revidere udgave af SKATs Juridiske Vejledning 2014-2 (ikrafttrædelse 30. juli 2014) henvisningen til Landsskatterettens kendelse 661-1606-0001, hvorefter SKM2014.471.SR blev indskrevet. På baggrund af ovenstående finder SKAT i nærværende sag ikke, at Dekorfondant produkterne kan anses som afgiftsfritagne glasur produkter. I forhold til ovenstående bemærkninger, samt SKATs begrundelse i det bindende svar, er det derfor fortsat SKATs vurdering, at Dekorfondant-produkterne i afgiftsmæssig henseende skal betegnes som "fondant" eller alternativt "sukkervarer af enhver art", hvorefter produkterne er afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Der kan i øvrigt henvises til Skatterådets bindende svar i SKM2015.602.SR (offentliggjort den 16. september 2015), hvori Skatterådet bekræfter, at der skal betales chokoladeafgift af en række råvarer, der typisk betegnes som fondant-produkter, men som kan have alternative betegnelser afhængigt af deres præcise sammensætning og anvendelse.(…)". Klagerens opfattelse Til støtte herfor har repræsentanten bl.a. anført, at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 fastslår, at der skal betales afgift af følgende produkter: konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign, tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art. Dekorfondant er ikke omfattet af afgiftspligten efter chokoladeafgiftsloven, idet loven er en sundhedsafgift, som i sagens natur tilsigter at afgiftspålægge chokolade og sukkervarer, som anvendes til fortæring. Dekorfondant er et forholdsvis rent sukkerprodukt, som anvendes til dekorationsmæssige formål. Dekorfondant kan fortæres, men det er ikke velsmagende, og det er på ingen måde formålet med brugen af det. Ved import af dekorfondant er der tale om et blødt og formbart produkt som ikke giver mening som et selvstændigt chokolade/sukkervareprodukt, men har mere til fælles med glasur. Der er ikke tale om traditionel fondant, der anvendes som fyld eller creme. Når dekorfondanten er bearbejdet til figurer og herefter størknet, er det stenhårdt, hvilket skyldes, at det, i modsætning til marcipan, ikke er tilsat fugtighedsbevarende enzymer. Når denne hårdhed er opnået, er dekorfondanten uspiselig. Landsskatteretten har afsagt en ikke offentliggjort kendelse, som vedrører afgiftspligten for glasur. Kendelsen er fra 1998 og har journal nr. 661- 1606-0001. Af kendelsen fremgår det, at retten skulle tage stilling til: "En masse, der har en creme/hvid farve og består af sukker, hydrogeniseret vegetabilsk olie, glukose sirup, vand samt salt, skummetmælkspulver, farve mv. Sælges i pakninger af 12,5 kg og anvendes som glasur på kager. Landsskatteretten traf afgørelse om, at glasuren, der anvendes til dekoration af kager og bagværk, ikke var omfattet af afgiftspligten. Dekorfondant er et sukkerbaseret produkt, som i anvendelse og sammensætning har karakter af glasur. Til forskel fra glasur er produktet stort set uspiseligt, når det har opnået den fornødne stivhed. Der henvises herved til rapporten fra Force Technology, hvoraf der for 3 af produkterne fremgår, at de har en lugt af eddike, ligesom et af produkterne har en bismag at eddike. Under sagens behandling ved Landsskatteretten har repræsentanten i brev af 27. november 2015 supplerende anført: "(…) Under henvisning til styrelsens brev af 6. november 2015, sags nr. […], skal vi herved kommentere på de bindende svar fra Skatterådet, som styrelsen har refereret til, nærmere betegnet SKM2014.47.SR og SKM2015.602.SR. Landsskatterettens afgørelse Af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 fremgår: Lov om chokolade- og sukkervareafgift blev indført ved lov nr. 254 af 12. juni 1922. Afgiften omfattede efter denne lovs § 1 chokolade og chokoladevarer af enhver art, kakaopræparater med undtagelse af kakaopulver færdigt til umiddelbart forbrug, lakrids og lakridsvarer af enhver art, marcipan og marcipanvarer af enhver art samt sukkervarer af enhver art, herunder også kandiserede sager. Det fremgår af bemærkningerne til forslag til lov om omsætningsafgift af chokolade- og sukkervarer m.m., fremsat den 23. november 1921, at der med loven er tilsigtet en beskatning af luksusforbrug. Retten er enig med SKAT i, at der med loven er tilsigtet et bredt anvendelsesområde. Der henvises herved også til, at det afgiftspligtige vareområde i den reviderede chokolade- og sukkervareafgiftslov fra 1955 defineres således:
Det fremgår af bemærkningerne til forslag til lov om ændring af afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. af 14. januar 1955, at der med lovforslaget ikke er foreslået ændringer af det afgiftspligtige vareområde for så vidt angår § 1, stk. 1, litra d. Retten bemærker, at det af repræsentanten anførte, hvorefter chokoladeafgiftsloven er en sundhedsafgift, der alene tilsigter at afgiftspålægge produkter til fortæring, ikke kan tiltrædes, idet der med loven er tilsigtet en beskatning af luksusforbrug, jf. herved bemærkningerne til forslag til lov om omsætningsafgift af chokolade- og sukkervarer m.m., fremsat den 23. november 1921. Det er oplyst, at produktet dekorfondant består af 80 % sukker, 7 % glucose, vegetabilsk fedt samt vand. Repræsentanten har til støtte for den nedlagte påstand anført, at produktet ikke er egnet til fortæring, idet det størkner og bliver stenhårdt. Af virksomhedens hjemmeside fremgår det bl.a.: "(…) Vi producerer vores egen dekorfondant (fondant), som er et rent produkt uden farvestof og andre unødvendige E-numre. Vi har fået at vide af mange kunder, den er ret neutral i smagen og ikke kvalmende sød, som mange andre produkter på markedet, så du rent faktisk smager kagen og ikke overtrækket. (...) Vores fondant er et konditorprodukt, som vi betegner som en råvarer. Den har en neutral sød smag, svag duft af vanilje og kan bruges både til kageovertræk, til dekorationer og til blomster. (…) fondanten er et rent og allergitestet produkt uden ekstra nødvendige tilsætningsstoffer og mælkepulver. (…) Fondanten er det bedste produkt til både børn og voksne. Her tager du ingen risiko. (…) Ifølge rapporten fra Force Technology af 26. februar 2010 fremgår det, at produktet T13 er egnet til at spise, indeholder 0,8 % eddikesyre og har en neutral lugt. Således som sagen foreligger oplyst for Landsskatteretten må det lægges til grund, at produktet er egnet til fortæring, jf. rapport fra Force Technology, og at produktet faktisk også anvendes hertil, jf. herved produktbeskrivelsen på virksomhedens hjemmeside, hvoraf det fremgår, at dekorfondant har en neutral sød smag, svag duft af vanilje og kan anvendes både til kageovertræk, til dekorationer og til blomster. Produktet beskrives som et rent og allergitestet produkt uden farvestoffer, tilsætningsstoffer, mælkepulver og andre unødige E-numre. Landsskatteretten finder dermed, at det er med rette, at SKAT har anset produktet for afgiftspligtigt i henhold til chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, der ifølge ordlyden omfatter fondant og i øvrigt sukkervarer af enhver art. Det bemærkes for så vidt angår det af repræsentanten anførte, hvorefter produktet skal sidestilles med et afgiftsfritaget glasurprodukt, at dekorfondant ud fra det oplyste om produktets sammensætning og anvendelse ikke findes at have karakter af glasur som omhandlet i Landsskatterettens kendelse af 10. december 1998, jf. journal 661-1606-0001. Produktet i denne sag bestod af 50 % sukker, hydrogeniseret vegetabilsk olie, glukose sirup, vand samt salt, skummetmælkspulver, farve mv. og blev solgt i pakninger på 12,5 kg og skulle ifølge anvisningerne anvendes som glasur på kager. Det bemærkes i øvrigt, at reglerne om dækningsafgift er ændret efter Landsskatterettens kendelse af 10. december 1998, og at praksis på området er præciseret ved SKATs juridiske vejledning 2014-2, der trådte i kraft den 30. juli 2014. Virksomheden kan derfor ikke, ved SKATs afgivelse af det bindende svar den 30. juni 2015, støtte ret på den tidligere praksis. SKATs besvarelse af spørgsmålet stadfæstes dermed, idet der i øvrigt henvises til SKATs begrundelse herfor.
|
Fradrag for havdage – Norsk erhvervsfisker med bopæl i Danmark
Forhøjelse af fondens skattepligtige indkomst - Formålet er ikke almennyttigt eller almenvelgørende - Nægtet fradrag for uddelinger og hensættelser til almennyttige uddelinger samt hensættelse til konsolidering af fondskapitalen
Arbejdsudleje eller entreprise – Håndværkere
Forhøjelse af et selskabs momstilsvar - Salg af to ejendomme anset for momspligtigt
Køb og salg af biler – erhvervsmæssig virksomhed – økonomisk virksomhed