28/07
Sag 24/2025
Spørgsmål
Svar
A A/S ansætter løbende tyske medarbejdere, der tidligere har arbejdet for det tyske moderselskab, A AG.
En del af disse medarbejdere opfylder betingelserne i kildeskatteloven §§ 48 E-F for 25% eller 33% beskatning.
Der bliver i forbindelse med de tyske medarbejderes udsendelse til Danmark udarbejdet en delegationskontrakt, der ud over at indeholde bestemmelser om ansættelsen for A A/S, tillige gør det tyske ansættelsesforhold "hvilende" i den periode medarbejderen arbejder i Danmark. Delegationskontrakten fastlægger desuden medarbejderens rettigheder og pligter, samt det faglige og tjenstlige tilhørsforhold i udsendelsesperioden.
A A/S har endvidere udarbejdet en separat ansættelseskontrakt med medarbejderen.
Antallet af ansættelser af udenlandske medarbejdere forventes at stige betydeligt over de kommende år.
For at lette administrationen i forbindelse hermed, ønskes der bindende svar på, at delegationskontrakten (eventuelt med den i spørgsmål 2 nævnte justering) er tilstrækkelig dokumentation for medarbejderens danske ansættelsesforhold i relation til kildeskatteloven §§ 48 E-F, og dermed at udarbejdelse af en separat ansættelseskontrakt mellem medarbejderen og A A/S kan udelades.
Spørgers eventuelle opfattelse ifølge anmodning og bemærkninger til sagsfremstillingKildeskatteloven §§ 48 E-F omfatter personer, som påbegynder et ansættelsesforhold hos eksempelvis et dansk selskab.
Der ses hverken i lovgivningen, skattelitteraturen eller i offentliggjort praksis at være taget stilling til, om beskatning efter kildeskatteloven §§ 48 E-F forudsætter en traditionel ansættelseskontrakt med medarbejderen.
Efter vores opfattelse er delegationskontrakten tilstrækkelig dokumentation for, at medarbejderen er i et ansættelsesforhold hos A A/S, idet det af kontrakten fremgår, at A A/S er både den formelle og reelle arbejdsgiver under ansættelsen.
Vi har herved lagt vægt på følgende forhold:
Det er derfor vores opfattelse, at der med underskrivelsen af kontrakten bliver etableret et dansk ansættelsesforhold, som kvalificerer medarbejderen til beskatning efter kildeskatteloven §§ 48 E-F. Dette understreges endvidere af, at kontrakten udelukkende regulerer opholdet i Danmark, idet det fremgår af kontrakten, at der ved tilbagevenden til A AG indgås nye kontraktmæssige aftaler.
Det forhold, at delegationskontrakten tillige indeholder bestemmelser, der regulerer det hvilende ansættelsesforhold hos A AG, og medarbejderens ret til at genindtræde i dette ansættelsesforhold efter afslutningen af den danske ansættelse, er efter vores opfattelse uden betydning i relation til kontraktens kvalifikation som grundlag for beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E-F.
Da delegationskontrakten indeholder alle de væsentligste vilkår for ansættelsesforholdet, bør det efter vores opfattelse ikke være nødvendigt, at der indgås en separat ansættelseskontrakt med A A/S som tillæg til delegationskontrakten for, at medarbejderen kan opnå beskatning efter kildeskatteloven §§ 48 E-F.
På baggrund af ovenstående er det således vores opfattelse, at delegationskontrakten kan tjene som behørig dokumentation for det danske ansættelsesforhold i relation til kildeskatteloven §§ 48 E-F.
Helt klart er forholdet, hvis kontrakten også underskrives af A A/S, jf. spørgsmål 2.
SKATs indstilling og begrundelseA A/S opfylder som et dansk selskab betingelserne for at kunne anses som arbejdsgiver i relation til kildeskatteloven §§ 48 E-F.
Et ansættelsesforhold er en aftale mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager, som er juridisk bindende for begge parter. Da der i kildeskattelovens §§ 48 E-F er krav om, at arbejdsgiveren skal være dansk, finder SKAT, at det ikke i relation til disse bestemmelser er tilstrækkeligt, at medarbejderne indgår en udsendelseskontrakt med det tyske moderselskab.
Det er SKAT's opfattelse, at det i relation til kildeskattelovens §§ 48 E-F må kræves, at den danske arbejdsgiver er den juridiske arbejdsgiver - den formelle arbejdsgiver - og ikke alene den reelle arbejdsgiver. Ordningen kan således ikke anvendes ved arbejdsudleje, hvor der ikke består et juridisk ansættelsesforhold med hvervgiveren.
A A/S kan derfor kun anerkendes som arbejdsgiver i relation til kildeskattelovens §§ 48 E-F, hvis der indgås en kontrakt med medarbejderen, hvoraf det klart fremgår, at arbejdsgiveren er A A/S.
SKAT kan dog tiltræde fremgangsmåden i spørgsmål 2, således at det kan godkendes, at udsendelseskontrakten mellem medarbejderen og det tyske moderselskab kan anvendes som grundlag for kontrakten mellem medarbejderen og A A/S, når blot den tillige underskrives af A A/S som arbejdsgiver. Det forudsættes, at de sædvanlige arbejdsgiverbeføjelser ligger hos den danske arbejdsgiver.
Den omstændighed, at ansættelsesforholdet med A AG er "hvilende" under ansættelsen i Danmark, ses ikke at være til hinder for anvendelsen af kildeskattelovens §§ 48 E-F.
SKAT indstiller, at der svares nej til spørgsmål 1 og ja til spørgsmål 2.
Skatterådets afgørelse og begrundelseSkatterådet tiltræder SKAT's indstilling.
Svaret er bindende for skattemyndighederne i følgende periodeI 5 år, der regnes fra modtagelsen af svaret jf. SFL § 25, stk. 1.
28/07
Sag 24/2025
24/07
SKM2025.424.BR
24/07
Skatteministeriet nyheder
23/07
Skatteministeriet nyheder
21/07
SKM2025.423.ØLR