I lov nr. 429 af 6. juni 2005 med senere ændringer om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer sondres der mellem opkrævning og inddrivelse. Sondringen medfører, at klage over afgørelser, der træffes af SKAT som restanceinddrivelsesmyndighed skal, behandles efter bestemmelserne i kapitel 11 i inddrivelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 995 af 19. oktober 2005 om inddrivelse af gæld til det offentlige), mens klage over afgørelser, der træffes af SKAT som opkrævningsmyndighed, skal behandles efter bestemmelserne i skatteforvaltningsloven.
I meddelelsen fastlægges hvem der har afgørelseskompetence, når der træffes afgørelse om eftergivelse og fritagelse for renter og gebyrer, henstand i forbindelse med påklage af afgørelse om skatter og afgifter, afgørelse om sikkerhedsstillelse og afgørelse om hæftelse.
Skatteforvaltningsloven § 51
Opkrævningsloven § 8
Opkrævningsloven § 11
Inddrivelsesvejledningen 2007-1 I
1 Indledning
I lov nr. 429 af 6. juni 2005 med senere ændringer om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer (OIL) sondres der mellem opkrævning af fordringer og inddrivelse af fordringer. Denne sondring har ikke tidligere eksisteret i forbindelse med opkrævning og inddrivelse af skatter og afgifter.
Sondringen medfører, at klage over afgørelser, der træffes af SKAT som restanceinddrivelsesmyndighed skal, behandles efter bestemmelserne i kapitel 11 i inddrivelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 995 af 19. oktober 2005 om inddrivelse af gæld til det offentlige). Klage over afgørelser der træffes af SKAT som opkrævningsmyndighed, skal derimod behandles efter bestemmelserne i skatteforvaltningsloven, skatte- og afgiftslovgivningen mv.
Med henblik på at sikre en korrekt behandling af klager over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser, skal SKAT, Hovedcentret på given foranledning fastlægge hvorvidt
er afgørelser, der træffes af SKAT som restanceinddrivelsesmyndighed, eller af SKAT som opkrævningsmyndighed.
2 Sondringen mellem opkrævning og inddrivelse
I lov nr. 429 af 6. juni 2005 med senere ændringer om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer (OIL) sondres der mellem opkrævning og inddrivelse. Af bemærkningerne til loven kan følgende overordnede definition udledes:
3 Sager vedrørende eftergivelse og henstand
Det kan lægges til grund, at følgende afgørelser træffes af SKAT som opkrævningsmyndighed:
4 Sager vedrørende sikkerhedsstillelse mv.
4.1 Sager vedrørende registrering af virksomheder
Det kan lægges til grund, at følgende afgørelser træffes af SKAT, som opkrævningsmyndighed:
4.2 Sager vedrørende allerede registrerede virksomheder
Det kan lægges til grund, at følgende afgørelser træffes af SKAT, som opkrævningsmyndighed:
4.3 Inddragelse af registrering i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen
Det kan endvidere lægges til grund, at følgende afgørelser træffes af SKAT, som opkrævningsmyndighed:
Det skal for god ordens skyld bemærkes, at kompetencen til at
hverken tilkommer SKAT som opkrævningsmyndighed eller som restanceinddrivelsesmyndighed, men derimod den enkelte bevillingsudstedende myndighed. Da SKAT ikke har nogen afgørelseskompetence i disse sager, er klageadgangen ikke reguleret af OIL § 4, stk. 1, men derimod af de enkelte særlove, der regulerer de respektive myndigheders kompetencer mv.
Det tilkommer dog SKAT som inddrivelsesmyndighed, at vurdere om det som led i inddrivelse af en restance, skal indstilles overfor den bevillingsudstedende myndighed, at bevillingen/autorisationen skal inddrages. Sådanne beslutninger har karakter af faktisk forvaltningsvirksomhed og kan derfor ikke påklages til Landsskatteretten.
5 Afgørelser om hæftelse
5.1 Hæftelsesgennembrud i henhold til opkrævningslovens § 11, stk. 11
Ledelsen i en virksomhed, der forsætligt eller groft uagtsomt fortsætter eller indleder driften af virksomheden, selv om registreringen er inddraget eller nægtet efter opkrævningslovens § 11, stk. 9, hæfter for de af opkrævningsloven omfattede skatter og afgifter mv., der opstår som følge af den uregistrerede virksomhed. Hæftelsen er personlig, ubegrænset og solidarisk.
En solidarisk hæftelse vil kunne pålægges ved en administrativ afgørelse. Det er SKAT som opkrævningsmyndighed, der træffer afgørelse om hæftelsesgennembruddet i henhold til opkrævningslovens § 11, stk. 11.
Er der truffet en administrativ afgørelse i henhold til opkrævningslovens § 11, stk. 11, kan SKAT som restanceinddrivelsesmyndighed foretage udlæg hos de personer, der er gjort hæftelsesansvarlige efter opkrævningslovens § 11, stk. 11, på baggrund af den udpantningsret, der eksisterer for de ikke betalte skatter og afgifter, jf. herved inddrivelseslovens § 1.
5.2 Afgørelse om hæftelse for en indeholdelsespligtig arbejdsgiver
Afgørelser efter kildeskattelovens § 69, stk. 1 og 2, hvor en indeholdelsespligtig person (arbejdsgiver) forsømmeligt undlader at indeholde A-skat eller undlader at afregne A-skat, træffes af SKAT som opkrævningsmyndighed.
I henhold til kildeskattelovens § 73, stk. 10, finder kildeskattelovens § 69 også anvendelse i de situationer, hvor en arbejdsgiver forsømmeligt undlader at efterkomme pålæg om lønindeholdelse i henhold til kildeskattelovens § 73. Afgørelser i henhold til kildeskattelovens § 69 træffes i denne situation af SKAT som restanceinddrivelsesmyndighed.
5.3 Afgørelse om hæftelse i andre situationer
Også i andre tilfælde, hvor SKAT kan pålægge en anden end den oprindelige skyldner en hæftelse for skyldige skatter og afgifter f.eks.
er det SKAT, som opkrævningsmyndighed der træffer afgørelsen
6 Klagevejledning
Når de ovenfor nævnte afgørelser træffes af SKAT som opkrævningsmyndighed, betyder det i relation til klagevejledning og remonstration, at:
Fradrag for havdage – Norsk erhvervsfisker med bopæl i Danmark
Forhøjelse af fondens skattepligtige indkomst - Formålet er ikke almennyttigt eller almenvelgørende - Nægtet fradrag for uddelinger og hensættelser til almennyttige uddelinger samt hensættelse til konsolidering af fondskapitalen
Arbejdsudleje eller entreprise – Håndværkere
Forhøjelse af et selskabs momstilsvar - Salg af to ejendomme anset for momspligtigt
Køb og salg af biler – erhvervsmæssig virksomhed – økonomisk virksomhed